مرتضی حسن زاده
گرده آلمانها تابستان ۹۶
مسیر گرده آلمانها روی دیواره علم کوه ، برای اولین بار در سال۱۹۳۶ توسط کوه‌نوردان آلمانی ، از یال سنگی شمال غربی صعود شد.
این مسیر فنی ، هر سال تعداد زیادی کوهنورد و سنگ نورد را به خود می‌بیند.
این برنامه در تاریخ ۱۹_۲۴ مرداد ۹۶ با تعداد ۵ نفر برگذار شد.
ساعت ۱۶ روز پنج شنبه ، از میدان جانبازان حرکت کردیم.در ساعت ۲۰ به قرارگاه ونداربن رسیدیم.
جمعه
صبح ساعت ۷ بیدار شدیم ، تا ساعت ۸ کلیه بارها را روی قاطر بارگیری کردیم.سپس بعد از صرف صبحانه ، با کوله سبک و یک روزانه به سمت بالا حرکت کردیم.ساعت ۱۳ به سرچال رسیدیم.پس از صرف غذایی مخصر به سمت بالا حرکت کردیم . ساعت ۱۶:۳۰ به علم چال رسیدیم، سپس چادر ها را برپا کرده و به استراحت پرداختیم.
شنبه
در ساعت ۶ بیدار شدیم، ساعت ۷ به سمت بالا حرکت کردیم،مقرر شد با توجه به شرایط هوا منطقه ، تا زیر دو رکابی صعود کنیم ، اگر شرایط خوب بود ، مسیر رو ادامه بدیم.
خوشبختانه هوا نسبتاً مساعد بود ، علی رغم باد سرد نسبتا شدید ، آسمان صاف بود .در طول مسیر ، در ۴ قسمت برای امنیت بیشتر از طناب استفاده کردیم ، در ساعت ۱۴ به انتهای مسیر رسیدیم، و پس از صرف آب و غذا ، و مرتب کردن ابزار ها و طناب به سمت سیاه سنگ ها حرکت کردیم.ساعت ۲۰به چادر ها رسیدم.
یکشنبه
مقرر شد آقایان خندابی و حسن‌زاده در منطقه بمانند و پس از یک روز استراحت ،صعود دوباره رو گرده داشته باشند ، مابقی تیم پس از جمع کردن چادر و وسایل، به سمت پایین حرکت کنند.
دوشنبه
در ساعت ۸ صبح بنده و آقای حسن زاده به سمت بالا حرکت کردیم و در ساعت۱۳ به قله رسیدیم، ساعت۱۸ هم به چادرمان در علم چال رسیدیم.
سه شنبه
کلیه بارها و چادر تا ساعت ۹ جمع و بسته بندی کردیم و در محلی مناسب قرار دادیم که زمانی که قاطر ها می‌رسند ، راحت بارگیری کنند . سپس به سمت پایین حرکت کردیم. ساعت ۱۵ به ونداربن رسیدیم.در ساعت ۱۸ بارها را تحویل گرفته و به سمت رشت حرکت کردیم.